fbpx

Jak stworzyć skuteczną strategię komunikacji marki?

Czym jest strategia komunikacji?

Skuteczna strategia komunikacji marki to Twój przewodnik na drodze do klientów.  Wyobraź sobie, że wybierasz się na wymarzone wakacje do Lizbony i okolicznych miasteczek. Pakujesz się do auta, możesz jechać na czuja. O! Tam! Mniej-więcej! Kończysz w Gotenburgu, bo wykonałeś o kilka skrętów w lewo za dużo 😉 Możesz też skorzystać z nawigacji, zaznaczyć tam środek transportu, którym się poruszasz, i rodzaj trasy, którą wybierasz: szybka, ekonomiczna czy krajobrazowa 😉 W ten sposób dojedziesz do celu, delikatnie korygując po drodze trasę, jeśli tego będą wymagały okoliczności.

W biznesie często poruszamy się po omacku. Strategia komunikacji wyznacza kierunek do celu, ułatwia marketing i działania komunikacyjne z klientami.

Jakie są najważniejsze etapy tworzenia strategii komunikacji marki? 

Czy przygotowanie strategii komunikacji jest łatwe? To zależy od tego, co już wiesz. Dobra strategia komunikacji marki obejmuje 5 najważniejszych aspektów funkcjonowania marki: dlaczego mówisz, do kogo mówisz, jak mówisz, po co mówisz, o czym mówisz.

Od czego zacząć projektowanie skutecznej strategii komunikacji marki?


Analiza rynku i konkurencji, czyli przyglądanie się temu, jak działa konkurencja i czym się wyróżnia. Jedne marki są znane z tego, że są aktywne na TikToku, inne stawiają na merytoryczne artykuły. Warto zaobserwować, jakie kanały wykorzystuje konkurencja, jakich formatów używa w social mediach, jak często? Co robi słabo? Te obserwacje nie są po to, by skopiować ich sposób zachowania, bardziej by poszukać motywacji i zastanowić się, jak to sprawdziłoby się w przypadku Twojej marki. A jeśli nie sprawdziłoby się w ogóle to dlaczego? Ważne jest pytanie: jaka jest pozycja Twojej marki względem firm o podobnym profilu? 


Często, kiedy pytam o konkurencję, moi klienci podają duże firmy, działające globalnie z bogatym wachlarzem produktów czy usług, kiedy sami mają 20 razy mniejsze zasięgi, jeden produkt i zupełnie inne wartości (o wartościach nieco niżej).

To jest też moment, w którym przeprowadzam audyt komunikacji marki, czyli sprawdzam, w jakim miejscu jest marka, jakie działania są efektywne w obecnej komunikacji, co pokrywa się z założeniami mojego klienta. Patrzę, jaki jest główny przekaz marki obecnie i jak pomaga realizować cele komunikacyjne.

Potem możemy określić cele strategii komunikacji: czy to jest budowanie świadomości marki, wprowadzanie nowego produktu czy np. rebranding. Mocno skupiamy się na grupach docelowych, do których chcesz dotrzeć. Ile wiesz o swoich klientach? Kim są? Czego się boją? Jakie działania marketingowe kierowałeś do nich dotychczas? Czy np. byłeś obecny na Instagramie, prowadziłeś live’y, cieszyły się one większym zainteresowaniem w porównaniu z filmami wrzuconymi na kanale na YT. Możesz w tym celu sprawdzić statystyki i je porównać.

Jakie są wartości marki? Co jest brand purpose Twojej marki, czyli jej wewnętrznym napędem? Jaką obietnicę daje marka? 

Wchodzimy coraz głębiej. Te pytania zatrzymują, już nie są takie powierzchowne, mierzalne w liczbach jak wcześniejsza część. W przypadku działalności jednoosobowych i marek osobistych dotykają często czegoś głębszego w Tobie. Każą zastanowić się, po co właściwie prowadzisz firmę i czy zależy Ci na jej sukcesie. To osobiste spojrzenie jest często tym, co pozwala wyróżnić na tle konkurencji i wpływa na ton głosu marki.

Na tym etapie określamy ton of voice marki, który pojawi się na stronie internetowej czy w postach.

Pierwsze pytanie: czy to jest język formalny czy nieformalny? Czy to jest marka zabawna? Poważna? Intelektualna? Czy zrywa z ustalonymi zasadami?Jak się zwraca do odbiorcy i klienta? Ton komunikacji często jest tym, co bezpośrednio wpływa na odbiorców, różnicuje ich. Inaczej komunikują się marki kobiece, inaczej te skierowane do pokolenia Z, a jeszcze innymi słowami posługują się marki, których odbiorcami są osoby dojrzałe. Możesz jesteś ciekaw, jak wygląda skuteczna strategia komunikacji dla miasta? Sprawdź tutaj, jak komunikuje się Kraków!

Jakimi kanałami będzie się odbywać komunikacja? Media społecznościowe, strona www, newsletter – to tylko przykładowe i najczęściej wykorzystywane. Co się sprawdzi u Ciebie?

Następnie po analizie zebranych materiałów można przygotować przykłady tekstów, które są utrzymane w tym stylu komunikacji. To mogą być inspiracje z Twojej branży lub innych, niekoniecznie nawet sąsiednich. Dzięki temu łatwiej będzie Ci napisać dowolny tekst dla swojego biznesu. Jeśli potrzebujesz wskazówek, sprawdź, jak to zrobić szybko i skutecznie.

Daj sobie czas na wdrożenie strategii, by sprawdzić jej efektywność i ewentualnie skorygować kurs z uwagi na okoliczności. 


Dlaczego wartości marki są tak ważne dla budowania wizerunku?

Tym, co wyróżnia wiele marek na rynku spośród innych o podobnym zakresie działania są wartości marki. To główne fundamenty, które budują zaufanie do marki. Wartości określają, kim jest marka i w co wierzy. Marka, która ma jasne i spójne wartości, może skutecznie odróżniać się od konkurencji. Jej działania są spójne a grupa docelowa – stała. Nie zmienia kierunku jak chorągiewka w pogoni za nowym pomysłem.

Jeśli marka umie wyrazić swoje wartości, to klienci mogą się z nimi utożsamić. Konsekwentne działanie w zgodzie z wartościami buduje zaufanie, lojalność klientów a produkty takiej marki stają się pożądane. Standardowym przykładem jest tutaj np. Apple. A co jeśli Twoja marka jest mniejsza? Zobacz sobie komunikację Ministerstwa Dobrego Mydła, Yope, Legimi. Zastanów się, jak wartości się pod nią kryją? Zobacz, jak to działa na Ciebie jak na klienta.

Wartości marki pomagają kreować więzi emocjonalne, czyt. przywiązanie klienta. To np. szczególnie widać u twórców internetowych i przedsiębiorców. Mam na myśli np. kursy online czy webinary. Jeśli ich autorzy zbudowali więź z klientami, wiedzą, co dla nich jest ważne i są w tym autentyczni, to ich produkty bywają kupowane w ciemno ze względu na lojalność i zaangażowanie.

Jeśli zależy Ci na tym, by marka długo funkcjonowała na rynku, nie jest to chwilowa próba kolejnego biznesu, w który nie angażujesz się emocjonalnie i czasowo na 100%, to wartości pomagają trzymać się wizji i celów, które sobie zakładasz. Sprawiają, że nie chcesz skakać z kwiatka na kwiatek w poszukiwaniu kolejnego sposobu, ale angażujesz się w podjęte działanie i wyciskasz je jak cytrynkę!

Jakie jest znaczenie klienta w strategii komunikacji marki?

Ogromne! Klient jest tą osobą, na której skupiają się i dla której prowadzone są wszelkie działania komunikacyjne marki. Owszem, często zapominamy się i komunikujemy głównie to, co MY sprzedajeMY, zamiast tego, jak to ułatwi klientowi życie 😉 no ale nie tędy droga!

Tworzymy naszą markę dla klienta, więc dokładna wiedza o swojej grupie docelowej pozwala wyróżnić się na tle innych kont o podobnym obszarze działań. Dlatego ważne są spójne działania, które zaprezentują tożsamość marki, tak by odbiorca mógł się z nią zidentyfikować.

Ewa jest pasjonatką języka. Ma też lekki sposób przekazywania informacji. Dodaje w swojej komunikacji dużo treści rozrywkowych i angażujących – jak quizy, zagadki. Mogłaby zaprezentować się jako ekspert, rzucając formułkami ze słownika. Robi to jednak znacznie ciekawiej! Z myślą o mnie i innych odbiorcach, którzy potrzebują szybkich piguł wiedzy. Jest autentyczna i spójna w realizacji swojej strategii marki, dlatego rozpoznaję jej stories, nawet jeśli włączą mi się automatycznie. Teksty na stronie internetowej czy posty są w podobnym stylu i z taką samą oprawą graficzną. Dzięki wytrwałej realizacji strategii opartej na misji marki, konto Ewy rośnie a jej Akademia Korekty Tekstu cieszy się coraz większą popularnością i staje się rozpoznawalna także wśród usługodawców.

FAQ


Jakie są najczęstsze błędy popełniane przy opracowywaniu strategii komunikacji marki?

Istnieje przekonania, że strategiczne działania przeczą kreatywnemu podejściu do biznesu a nawet je blokują! Nic bardziej mylnego! To trochę jak z tym przykładem o słoju, do którego najpierw wsypuje się piasek a potem próbuje się wepchnąć kamienie. Jeśli w słoju znajdą się najpierw kamienie, czyli cele, wizja, wartości, wiodące tematy, to uda się zmieścić i piasek, który symbolizuje kreatywność i będzie on takim spoiwem, dzięki któremu kamienie w słoju się nie poobijają a słój pozostanie cały.

Jak sprawdzić efektywność strategii komunikacji marki?

Strategia komunikacja pozwala opowiedzieć spójną historię o swojej marce, docierać do odbiorców o podobnych poglądach i zamieniać swoich odbiorców w klientów. Buduje pozytywny wizerunek marki m.in. poprzez spójność realizowaną w codziennej komunikacji. Dobrze skonstruowana strategia komunikacji pokazuje charakter Twojej marki i jej słabe i mocne strony. Chociaż nie jest łatwo stworzyć spójną strategię komunikacji marki, to warto podjąć się tego działania, choćby po to, żeby przełożyć ją na plan komunikacji marketingowej i nie musieć zastanawiać się: o czym ja dziś mam napisać i zadbać o to, by klienci nie czuli, że wciskamy im produkty czy usługi. Poczuj wreszcie lekkość w komunikacji z klientami i zadbaj o spójny wizerunek firmy!

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *